Część już się wysypała ze swoimi zdjęciami, więc i ja coś zapodam.
Będzie tego 26 sztuk, więc jak ktoś nie ma chęci i czasu niech nie ogląda
1. Dużo tego było
2. SV Dar Pomorza
(Biała Fregata) – trzymasztowy żaglowiec szkolny (fregata) zakupiony przez społeczeństwo Pomorza w 1929 dla Szkoły Morskiej w Gdyni. Obecnie jest to statek-muzeum, oddział Centralnego Muzeum Morskiego.
12 października 1909 - wodowanie jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej Prinzess Eitel Friedrich
3. Dar Młodzieży
Żaglowiec zbudowany został w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1981 roku, częściowo za składki społeczne. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 roku. Matką chrzestną została żona zasłużonego komendanta "Daru Pomorza" kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz.
4. I jeszcze raz
5. Gasimy Dar Pomorza
6. Znów Dar Młodzieży ale już pod żaglami
7. SV Christian Radich – stalowa trzymasztowa fregata, bandera Norwegii, port macierzysty Oslo.
Jednostka została zbudowana pod koniec lat 30. XX w. jako szkolny żaglowiec Norweskiej Marynarki Handlowej. Konstruktorem zostaje Kpt. Christian Blom, dyrektor Marinens Hovedverft. Imię Christian Radich (1822–1898) nadano mu na cześć norweskiego kupca-żeglarza, który w swym testamencie zapisał fundusze na budowę statku szkolnego. W rejs dziewiczy wyruszyła 17 czerwca 1937 r.
8. Sedov i Flying Dutchman
9. Dar Młodzieży i Pomorza
10. ??? Nie udało mi się namierzyć nazwy tej skorupy.
11. Grossherzogin Elisabeth
Großherzogin Elisabeth - trójmasztowy szkuner gaflowy, jego portem macierzystym jest Elsfleth. Zbudowany na stalowym kadłubie około 1909 r. w Holandii. Przybierał rożne nazwy w tym "Ariadne" i "San Antonio". Po II wojnie światowej został przebudowany na statek luksusowy.
12. Flying Dutchman
13. STS Siedow (ros. Седов) – największy żaglowiec szkolny świata, czteromasztowy bark, jeden z ostatnich windjammerów. Przez wiele lat był największym żaglowcem w ogóle, lecz oddał pierwszeństwo wycieczkowemu "Gwarkowi" ("Royal Clipper").
Żaglowiec został zbudowany w 1921 w stoczni Krupp Germania-Werft w Kilonii dla towarzystwa żeglugowego F. A. Vinnen (kapitan ż. w. Lorenz Peters (1921-1936)). Otrzymał wówczas nazwę Magdalene Vinnen II (pierwszy Magdalene Vinnen I, ex Dunstaffnage, był również czteromasztowym barkiem). Oprócz zadań szkoleniowych, pływał jako żaglowiec towarowy, wożąc saletrę z Chile. W 1936 zmienił armatora na Norddeutscher Lloyd i nazwę na Kommodore Johnsen, dalej służąc jako żaglowiec towarowy.
14. Kaliakra nosi imię czternastowiecznej bohaterki bułgarskiej, która skacząc ze skały, wybrała śmierć, zamiast niewoli w rękach tureckich najeźdźców. Odlana z brązu postać kobiety - wyobrażenie bohaterki - zdobi dziób żaglowca.
Żaglowiec jest trzecią z kolei jednostką klasy Pogoria projektu Zygmunta Chorenia. Dwie poprzednie to POGORIA i ORP ISKRA zwodowane odpowiednio w 1980 i 1982 roku.
15. STS Lord Nelson – pierwszy na świecie żaglowiec zaprojektowany z myślą o osobach niepełnosprawnych, które mogą stanowić aż połowę jego załogi.
W tym celu żagle obsługiwane są automatycznie, specjalne windy wciągają na reje wózki inwalidzkie, niesłyszących budzą na wachty specjalne alarmy, a niewidzący mogą sterować dzięki kompasowi akustycznemu. Podczas wacht niepełnosprawni pracują z osobami pełnosprawnymi. Niemal każde stanowisko na żaglowcu może być obsługiwane przez każdego. Żaglowiec ma doświadczoną załogę i od płynących po raz pierwszy nie wymaga się doświadczenia żeglarskiego. Przeważnie w krótkich rejsach trwających od 5 do 10 dni, odbywających się na Morzu Północnym i Atlantyku na „Lordzie Nelsonie” żeglowało już ponad 20 tysięcy osób w wieku od 15 do 70 lat. Bark często uczestniczy w regatach i w zlotach żaglowców, które również traktowane są jako forma integracji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
16. Roald Amundsen
17. Thalassa
18. STS Pogoria - polski żaglowiec, stalowa, trójmasztowa barkentyna zbudowana w 1980 r. w Stoczni Gdańskiej im. W. Lenina. Ma wymiary: dł. kadłuba 40.9 m, wys. 33.5 m, załoga 7+46 osób. Jest to drugi co do wielkości (na równi z bliźniaczą Iskrą) wśród obecnie pływających polskich żaglowców. Pogoria jest malowana na biało z szerokim niebieskim pasem, czym odróżnia się od Iskry z pasem czerwonym.
19. STS Mir (ros. Мир - świat albo pokój) – rosyjska trzymasztowa fregata szkolna.
Mir został zbudowany w 1987 w gdańskiej stoczni (wówczas: Stocznia Gdańska im. Lenina) w serii sześciu bliźniaczych żaglowców (Dar Młodzieży 1982, Drużba 1987, Chersonez i Pałłada 1989, Nadieżda 1993). Autorem projektu był inż. Zygmunt Choreń. Pięć takich żaglowców nabył ówczesny Związek Radziecki. Młodsza o sześć lat od „Daru Młodzieży” fregata „Mir” jest pierwszą jednostką z tej serii. Powszechnie uważana jest ona za najszybszy szkolny żaglowiec na świecie. Jest morskim symbolem Sankt Petersburga. Ich kadłuby mają nowoczesne kształty, które cechuje ładny wydłużony dziób i szeroka, przestronna rufa.
20. Jacob Meindert
21. Tre Kronor Af Stockholm (Trzy Korony Sztokholmu)
22. Eendracht Trzymasztowy żaglowiec narodowej orgaznizacji non-profit,która służy promowaniu holenderskich tradycji morskich i szkoleniu młodzieży.
Nazwa statku znaczy "razem jesteśmy silniejsi".
23. Valborg i Alexander von Humboldt
24. Alexander von Humboldt - statek został zbudowany w 1906 jako rezerwowy latarniowiec (jego pierwotna nazwa nie została ustalona z pewnością, prawdopodobnie nosił nazwę Reserve "Sonderburg"). W latach 1920-1945 służył jako latarniowiec, głównie na Bałtyku.
Przemianowany na "Kiel", od 1945 roku zajął stałą pozycję u wejścia do Kanału Kilońskiego. W 1957 r. został przypadkowo staranowany przez szwedzki statek i zatonął, w 1959 r. wydobyto go i wyremontowano. W roku 1967 zadania statku przejęła latarnia morska, a on sam był dalej używany jako latarniowiec rezerwowy, głównie na Morzu Północnym. Wycofany ze służby statek (nazwany przejściowo "Confidentia") został w 1986 r. zakupiony przez niemieckie stowarzyszenie Sail Training Association Germany, propagujące wychowanie morskie młodzieży. Jego portem macierzystym jest Bremerhaven
25. Sorlandet (norw. Sørlandet transkrypcja ang. Soerlandet) - najstarsza trójmasztowa fregata zbudowana w roku 1927 w stoczni Høivolds Mek. Verksted (Kristiansand, Norwegia). Jako pierwszy norweski statek szkolny w 1933 r. pokonał Atlantyk. Imię statku tłumaczy się jako południowa ziemia i pochodzi od południowego regionu Norwegii o tej samej nazwie.
26. Den Store Bjørn i Dar Pomorza
Więcej opisów nie znalazłem.
THE END