TS-8 Bies to rdzennie polska konstrukcja, produkowana w zakładach PZL w Warszawie w latach 50.
Miał on zastąpić przestarzałe samoloty Junak 3 i nowocześniejsze lecz z podwoziem klasycznym Jak-11. Głównym projektantem był inż. Tadeusz Sołtyk, stąd oznaczenie: "TS". Prace rozpoczęły się w 1953, pierwszy prototyp został oblatany 23 lipca 1955. W 1957 prototyp pobił trzy międzynarodowe rekordy w tej klasie samolotów (pilot Andrzej Abłamowicz). Drugi prototyp został pokazany na paryskim Salonie Lotniczym w 1957.
Jest to właściwie pierwszy nowoczesny samolot, zbudowany w Polsce w okresie powojennym i wyposażony w silnik polskiej konstrukcji. Został opracowany przez zespół konstruktorów w biurze konstrukcyjnym Instytutu Lotnictwa pod kierownictwem inżyniera Tadeusza Sołtyka – stąd oznaczenie „TS”. Prototyp oblatano w 1955 roku, a dwa lata później ruszyła produkcja seryjna. W ciągu trzech lat wyprodukowano blisko 300 tego typu maszyn, przeznaczanych wówczas do szkolenia podstawowego oraz nauki i treningu w akrobacji i w lotach bez widoczności. Na tym samolocie kształcili się piloci samolotów śmigłowych oraz odrzutowych, które wówczas stanowiły podstawę polskiego lotnictwa wojskowego. Warto też wspomnieć, że właśnie za pomocą Biesa polscy lotnicy ustanowili pierwsze po wojnie rekordy międzynarodowe – wysokości (7084), odległości (2884) i prędkości (320 km/h). Do tych sukcesów niewątpliwie przyczyniły się dobre właściwości pilotażowe i osiągi maszyny oraz jej konstrukcja, ułatwiająca wykonywanie akrobacji.
Samolot jest dwumiejscowym wolnonośnym dolnopłatem, z trójkołowym podwoziem, wyciąganym w locie. Zbudowany w całości z metalu, z oszkloną kabiną i pojedynczym, gwiazdowym silnikiem. Jedna z wersji tej maszyny była uzbrojona w karabin maszynowy oraz dwa zaczepy na nieduże bomby.
W połowie lat 60. Biesy przestały pełnić nadrzędną funkcję w lotnictwie wojskowych i stopniowo zaczęto zastępować je samolotami odrzutowymi TS-11 Iskra. Ponad 100 maszyn w latach 1966-1978 służyło w lotnictwie cywilnym, w polskich aeroklubach. Nieliczne egzemplarze przetrwały do dziś, a zaledwie kilka z nich jest w stanie pozwalającym na odbywanie lotów.
1.
2.
3.
4.
Pozdrowerek 4ALL