Forum fotograficzne. Działania Płockiej Grupy Fotograficznej poświęcone są fotografii i grafice, konsolidacji lokalnego środowiska fotograficznego, a także promocji i popularyzacji miasta Płock.

Regulamin forum
Max. długość dłuższego boku 900 pix. Brak ograniczeń wielkości dla panoram.
NETYKIETA
 
Awatar użytkownika
dorob
Autor tematu
Posty: 1035
Rejestracja: niedziela, 7 cze 2009, 22:13
System: Canon
Lokalizacja: Płock - Na lewo od Levis'a ;)
Kontaktowanie:

Góraszka 2010 - Extra-300L - by Dorob

czwartek, 17 cze 2010, 23:51

Extra-300L to jeden z najlepszych samolotów akrobacyjnych na świecie. Decydują o tym niezwykłe właściwości lotne, przede wszystkim doskonała manewrowość i wyjątkowo duża wytrzymałość na silne przeciążenia. Dzięki tym cechom maszyna jest w stanie wykonywać wiele ekstremalnie trudnych ewolucji powietrznych z wyższej półki, do których należą na przykład odwrócone beczki autorotacyjne.

Robert Kowalik swoją przygodę z lotnictwem rozpoczął w 1984 roku. Zaczął od szybowców, a w cztery lata później przesiadł się za stery samolotów. Od wielu lat lata wyczynowo w klasie Unlimited Advanced. Kariera lotnicza naszego mistrza jest naprawdę imponująca, ponieważ od 22 lat nieprzerwanie uczestniczy w wielu zawodach i pokazach międzynarodowych. Na co dzień Robert Kowalik jest pilotem liniowym samolotu Boeing 737 oraz pilotem-instruktorem Aeroklubu Radomskiego.

Samolot ten wymaga jednak od pilota równie dużych umiejętności, ponieważ szybkość reakcji maszyny na wychylenie sterów jest po prostu błyskawiczna. Innymi słowy maszyna wykonuje obrót zanim jeszcze pilot skończy swój ruch sterami, a planowana figura akrobacyjna powstaje dosłownie w mgnieniu oka. Nic więc dziwnego, że osiągi Extry-300 robią wrażenie nawet na wytrawnych amatorach awiacji. Dopuszczalne przeciążenia na tym samolocie sięgają +/- 10g, a szybkość obrotu wokół własnej osi podczas wykonywania figur wynosi około 360 stopni na sekundę. Natomiast prędkość podczas rozpędzania w pionie do dołu dochodzi nawet do 400 km/h.

Konstrukcja samolotu również przyczynia się do jego niezwykłych możliwości technicznych. Kadłub jest skonstruowany na bazie kratownicy, a skrzydła zbudowane z kompozytu, co zwiększa lekkość i wytrzymałość maszyny. Profil skrzydła jest symetryczny i umożliwia wykonywanie akrobacji zarówno w locie normalnym jak i odwróconym. Amerykański silnik Lycoming o mocy 300 koni mechanicznych dopełnia całości.

Extra-300 została zaprojektowana specjalnie na potrzeby akrobacji wyczynowej. Bierze udział w licznych mistrzostwach świata w akrobacji samolotowej w klasie UNLIMITED i niewiele jest maszyn, które mogą z nią konkurować. Należy do czołówki najlepszych akrobatów, obok samolotów Edge-540, CAP-232 i legendy akrobacji – maszyny Suchoj Su-26.

1.
Obrazek
2.
Obrazek
3.
Obrazek
4.
Obrazek
5.
Obrazek

Pozdrowerek 4ALL
Obrazek
FotodoroB
Jak mawiają daltoniści: Życie jest jak tęcza: raz białe, raz czarne.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości